Een ‘organized mind’ hoe doe je dat?

Organizen en plannen, ik hou er wel van. Daar zullen jullie niet vreemd van opkijken. Ik produceer graag agenda’s en planners en doe graag spullen weg. Maar toch leek ik maar geen orde in de chaos te kunnen krijgen. Ik kon plannen wat ik wilde en deed een heleboel, maar toch vergat ik een hoop, kwam er nooit een einde aan mijn to do list en kon ik ’s nachts lastig in slaap komen. Gelukkig vond ik een podcast én een boek waar ik ontzettend veel bruikbare tips uit heb kunnen halen. En daar deel ik er vandaag een paar van met jullie (ik denk dat dit een serie wordt).

Een paar weken geleden deed ik mee aan de infomagical challenge week van de podcast-serie Note to self. Dit was ontzettend laagdrempelig en heel erg leerzaam. In één van de eerste afleveringen was de auteur van the organized mind op bezoek die een paar interessante feitjes deelde. Zo vertelde hij bijvoorbeeld dat door troep in huis bij vrouwen het stresshormoon cortisol heel hard stijgt, terwijl er bij mannen over het algemeen niet zoveel gebeurt. Ook zei hij dat multi-tasken een mythe is. Mensen kunnen dat helemaal niet. Dit was voor mij genoeg reden om in zijn boek te duiken. Hieronder een paar tips en tricks die ik uit de podcast, het boek (ik ben nog niet eens op de helft, moet je nagaan, er komt nog veel meer organizing goodness) en eigen ervaring heb gehaald. Here we go:

1. Probeer zoveel mogelijk dingen die je moet onthouden, uit je hoofd te halen. Want het hoeft niet. Je hoeft niet heel flink alle telefoonnummers van al je familieleden uit je hoofd te kennen als je die info ook ergens binnen handbereik neer kan zetten. Hoe minder je in je hoofd hoeft te bewaren, hoe beter! Schrijf dus gewoon die boodschappenbriefjes, die to do lijstjes en verjaardagskalenders vol. Out of mind, out of mind (die mantra verzin ik hier terplekke).

2. Dingen die je héél vaak doet, worden samengepropt tot één herinnering. Bijvoorbeeld je sleutels neerleggen nadat je thuiskomt. Dat doe je waarschijnlijk dagelijks. Je hersenen gooien dat in de categorie ‘sleutels neerleggen’ en trekken daar een soort gemiddelde uit. Dan denk je: ‘had ik mijn sleutels nou in de vensterbank neergelegd, of was dat gisteren?’ Je kunt je vaak niet meer herinneren waar je ze nou écht neer hebt gelegd. Crazy right? Wees je hersenen dus te slim af en maak voor spullen die je vaak niet kan vinden (schoenen, sleutels, leesbrillen etc.) een hele specifieke plek waar je die spullen áltijd neerlegt. En hou je daaraan. Dan hoef je niet meer na te denken, je wéét waar die spullen liggen. En voor mensen die altijd hun bril kwijt zijn: koop gewoon zo’n koordje voor om je nek. Want daar wordt niet overnight 65 van. ;)

3. Orden je to do lijst op prioriteit. Dit is iets waar ik best veel moeite mee heb omdat ik hetgeen met de meeste prioriteit, niet altijd het leukste vind om te doen (zoals administratie of hele zakelijke emails schrijven). Maar als je de goede volgorde aanbrengt in je to do lijst, hoef je niet na elk taakje te gaan verzinnen wat je nu weer moet doen. En je kunt ook met al je aandacht bezig zijn met wat je nú aan het doen bent. Anders ben je met iets bezig, terwijl je het gevoel hebt dat je iets anders zou moeten doen. En daar krijg je een onrustig gevoel van. En dat gaat ten koste van je focus en je energie. Daarom heb ik ook bij de daily planner én de weekly planner ‘top 3 priorities’ bovenaan staan. Dat helpt. Echt.

planning
4. Stop met multi-tasken en begin met single-tasken. Dit was één van de opdrachten van de infomagical challenge week en een héle goeie. Want wist je dat onze hersenen helemaal niet kunnen multi-tasken? Nee, zelfs vrouwen kunnen het niet. Als je drie dingen tegelijkertijd doet, dan doe je eigenlijk omstebeurten heel kort iets, dan weer iets anders en dan wéér iets anders. Stoppen en beginnen met iets kost heel veel energie. Kijk je ook weleens scheel omdat je niet meer weet wat je eigenlijk aan het schrijven/opzoeken/maken was? Ik in ieder geval wel! Doe daarom maar één ding tegelijkertijd. Maak een lijstje met dingen die je moet doen (zie puntje drie: prioriteiten stellen) en werk die één voor één af. Toch nog afgeleid en verleid om stiekem bij taakje nummer vier te beginnen in plaats van nummer één? Plak een sticky note over de rest van de taakjes. Klinkt misschien kinderachtig, maar ik doe het al een paar weken. Zo raak je ook niet gestrest over alles wat je nog moet doen. Als de laatste paar dingen niet afkomen, verschuif ze dan naar de volgende dag. Aangezien ze onderaan stonden, waren ze vast niet extreem dringend. ;)

5. Verwijder zinloze/tijdrovende apps van je telefoon. Ook dit was een opdracht van de infomagical challenge week. Kom op, jij hebt ook zo’n app. Zo’n app die niet constructief is, veel te veel van je tijd opzuigt en waar je naar grijpt als je je verveelt of júíst veel te druk hebt. Denk aan social media of spelletjes. Bij mij was het pinterest. Niet persé zinloos, maar de kans op scroll-fever is zeer hoog (ook al een zelfverzonnen woord, maar je snapt me vast). Je scrolt en je klikt en je zoekt en je kijkt, maar eigenlijk komt er niks écht binnen. Vooral ’s avonds op de bank als ik moe was, kon ik echt in een soort zwart pinterest-gat verdwijnen. ‘O dat is leuk, o dat moet ik ook eens proberen, dat is een lekker recept, o dat brengt me op een idee voor een blogartikel’. Het leek constructief, maar het zwengelde vooral mijn hersenen aan op een moment dat ze uit moesten rusten (want ik ging bijna naar bed). So bye bye pinterest. Ik zie je alleen nog overdag op een computerscherm als ik energie heb en weet wanneer ik moet stoppen of ook echt iets kan doen met al die inspiratie.

♥♥♥

En dat was wel weer genoeg info voor vandaag! Ik heb nog meer tips liggen en ik ben dus nog niet eens op de helft van mijn luisterboek (voor iedereen die inmiddels een Storytel abonnement heeft, hier staat ie) maar die bewaar ik voor een volgende keer. Want dit is een onderwerp waar ik nog veel over wil delen en over te weten wil komen. Deel jouw tips bij de comments of laat weten welke tip jij uit gaat proberen. Een fijn weekend alvast!

REACTIES:

  1. Elisa

    Dit zijn nu eens echt tips waar ik iets aan heb! Alles opschrijven bijvoorbeeld, ik doe dat dus niet en daarom krijg ik op random momenten (tijdens het eten, in de douche, maar vooral: ’s nachts) in mijn hoofd van: ik moet dit en dat nog doen. En daar krijg ik dus héél veel stress van. Oh en ik verwijderde vorige week de facebook en messenger app van mijn iphone. Voelt ZO bevrijdend! <3

    Reageren
  2. Linda

    Ja fijne tips zijn dit! Prioriteiten stellen werkt héél fijn, maar ik blijf het lastig vinden want “alles is belangrijk” haha. Apps verwijderen moet ik binnenkort weer eens doen.

    Reageren
    1. Olga Bericht auteur

      Vind ik soms ook heel moeilijk hoor! Maar als er iets al heel lang achterin je hoofd aan je zit te knagen (ieuw) dan moet ie eigenlijk bovenaan…

      Reageren
  3. Sanne

    Fijne tips! Ik heb heel veel dezelfde plekjes voor dingen en dat is zó fijn! Maar dat maakt het zoeken extra erg als je sleutels die ene keer niet op het vaste plekje liggen, haha. Blinde paniek!

    Reageren
  4. hessel

    goeie tips! Al vraag ik me af of je niet juist je geheugen traint door veel dingen te kunnen houden? To do lijstjes zijn mijn grootste vriend. Wist je dat je door aan het begin van je (werk)dag 8 minuten te plannen (niet meer dan 8 minuten!) dat je dat een uur aan tijdwinst oplevert (leerde ik ooit op managementcursus, haha).

    Voor prioriteiten kan je ook de prioriteitenmatrix van Covey gebruiken. Kijk naar wat jij belangrijk vind en wat urgent is. Je wil toch vooral werken aan dingen die jij belangrijk vind? Daar wordt je tenslotte blij van.

    Reageren
  5. Mascha

    Ik heb jaren een dagboek bijgehouden. En dat gaf ook zo veel rust. Maar om de een of andere stomme reden ben ik daar van het een op t andere moment mee gestopt. … Toch weer eens aan beginnen.
    :)

    Reageren
  6. Linda

    Wat een fijne tips, Ik ga aan de slag met punt 3 en 4. Vooral in het uitstellen van minder leuke klusje ben ik erg goed, evenals het doen van meerdere dingen tegelijk. Er is dus werk aan de winkel…..

    Reageren
  7. Desi

    Wat een handige tips! Een goede organisatie zorgt echt voor veel meer rust, waardoor je veel productiever kunt werken. Ideaal! Ik hoop dat je in de toekomst nog meer tips gaat geven, want ik kan ze wel gebruiken. Hoe erg ik mijn best ik doe, mijn hoofd blijft toch altijd een beetje een ongeorganiseerde warboel.

    Reageren
  8. Nancy

    Dat zwarte Pinterest gat verdwijn ik ook regelmatig in merk ik… En Instagram en mijn stomme spelletje Farmville. Ja echt te treurig voor woorden, maar zo zit het nu eenmaal in elkaar. Ik gebruik vaak ook een app waarmee ik niet aan mijn telefoon mag komen, dan stel ik zelf in hoe lang ik van mijn telefoon af moet blijven en dan als de tijd voorbij is dan krijg ik een beloning. Stickergedrag werkt ook bij volwassenen :)

    Reageren
  9. Pingback: Week report #13 (+ poll!) - Streets Ahead

  10. Pingback: Fris het weekend in #2 | Fris & Fruitig

  11. Pingback: Een ‘organized mind’ hoe doe je dat? #2 | Team Confetti

  12. Pingback: Sharing is caring #6 - The blog next door

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *