De #girlboss en haar wanbetalers.

Een paar weken geleden was het weer tijd voor De BTW aangifte. Altijd een feestje en als #girlboss kom ik er niet onderuit. Met mijn BTW printables is de aangifte op zich best te doen. Alle gegevens verzamelen, mijn hersenen laten kraken over de verschillende soorten btw, etc. Maar wat ook vaste prik is, is controleren wie er al heeft betaald en wie niet. En dat is niet bepaald een kalmerend klusje…

Want voor mijn gevoel zijn het altijd dezelfde mensen die niet betalen of een onwaarschijnlijke stomme fout hebben gemaakt (waar mijn lieve boekhouder later weer extra werk van heeft). En hoe langer ik bezig ben met herinneringen rondsturen, hoe witheter ik word. Het liefst zou ik ze allemaal een email op hoge poten schrijven (ik bel niet zoals jullie weten) en ze allemaal de huid vol schelden want HOE ONNOZEL KUN JE ZIJN?! Maar dat is niet zo professioneel en daarom houd ik me meestal in. Ik moet met een paar bedrijven nog langer zaken doen, dus dan kun je je beter gedeisd houden. Oplossing voor dit soort ergernissen? Een lijstje schrijven op je blog en stoom afblazen. Van dit soort types word ik zo moe:

☁ Mensen die niet reageren op mijn herinneringen. Ook niet na drie keer. Denken ze dat als ze me negeren, ze niet hoeven te betalen? En in plaats van iemand die netjes heeft gewerkt en daar een vergoeding voor verdient, verander ik in een grumpy begger. Want zo voel ik me als ik voor de vierde keer iemand dringend moet verzoeken om nou echt eens te gaan betalen: als een vervelend, zeurend kreng dat haar zin probeert door te drukken. En zo wil ik me helemaal niet voelen, want ik heb niks verkeerd gedaan. :(

☁ Mensen die zeggen dat ze mijn eerste factuur niet hebben gehad. Terwijl hij toch echt bij mijn succesvol verstuurde emails staat en er email-technisch nog niet eerder iets niet is aangekomen tussen ons. Meestal zijn dit grote bedrijven waarbij steeds iemand anders reageert en het ontbreken van de eerste factuur afschuiven op een collega die hem niet goed heeft gearchiveerd. Dikke prima dat iedereen elkaar onder de bus gooit bij jullie, maar daar heb ik toch niks mee te maken? Just get it done!

☁ Ook zo vervelend aan die grote bedrijven die moeilijk zijn met betalen: ze sluiten af met een bedrijfsnaam, niet met de naam van de persoon die de email tikt. Ik ben zo’n ouderwets typje dat nog graag een aanhef bovenaan een email zet (want hallo, het is Marktplaats niet) en daarnaast weet ik niet of ik communiceer met dezelfde persoon, of het een man of een vrouw is en of diegene ook echt wat te zeggen heeft bij dat bedrijf. Ik gok van niet, anders had hij/zij vast wel een titel gekregen in plaats van een automatische handtekening.

☁ En als eindelijk mijn email in de juiste handen is gekomen, de factuur netjes in hun bestand staat, dat ik dan de mededeling krijg dat het standaard is dat na de ontvangst van de factuur (en dan bedoelen ze niet de eerste keer dat ik hem stuurde, maanden geleden en die ze zijn kwijtgeraakt, maar die ik net opnieuw verstuurd heb) hij binnen drie maanden betaald wordt. Echt superbedankt hoor, naamloze tuttebel!

☁ En als ze dan die rekening van een luttele €50,00 na al mijn smeekbedes EINDELIJK hebben betaald, dat ze dan verzuimen om de btw te betalen. Want het is denk ik te lastig om het totaalbedrag onderaan mijn factuur te lezen. Het is natuurlijk makkelijker om ergens in het midden van mijn factuur te kijken en er lukraak een bedrag van over te typen. Nog maar weer een email erachteraan dus…

☁☁☁

En dus stuur ik mijn herinneringen, erger ik me aan de reacties en knars ik op mijn tanden. Na een paar dagen heb ik me gelukkig alweer op wat anders gestort en vergeet ik weer hoe pissig ik was. Want een #girlboss zijn is meer dan smeken om betaald te worden. Het is ook zelf mijn tijd indelen, glimlachen om emails van tevreden opdrachtgevers en blij naar mijn bankrekening kijken waar ook zat rekeningen binnen 14 dagen betaald zijn…

REACTIES:

  1. Merel

    ZO herkenbaar! Weet je wat ik de afgelopen jaren heb gemerkt? Het zijn vaak de partijen die de hoogste eisen stellen (het moet snel, erg goed, nog eens aangepast, en nog eens aangepast, en nog eens gedeeld, enz) die 1) het minst en 2) het laatst betalen. Bloedstollend vervelend. Zo :’)

    Reageren
  2. Frauke

    WHAHA! Wat een frustraties! Ik heb er zelf nog niet echt mee te maken gekregen dat bedrijven lastig doen met betalen, maar oh jee wat zou ik mee ergeren. En inderdaad, wie mailt er nu zonder naam! Vind ik ook altijd zo storend, haha. Ik heb het woord ‘witheter’ trouwens echt miljard keer (oke, da’s overdreven) moeten lezen eer ik het snapte. Ik maakte er iets Engels van, haha. X

    Reageren
  3. Galina

    Misschien vertel ik je nu iets wat je al lang weet hoor, maar volgens de wet is de maximale betaaltermijn 30 dagen (bij uitzondering 60 dagen) en na het verstrijken van die 30 dagen mag je de wettelijke rente in rekening brengen (dat is iets van 8%). Het is misschien niet supergoed voor je zakenrelatie om dit toe te passen, maar het schrikt de andere partij in ieder geval wakker ;)

    Reageren
      1. Annika

        Ok, dit is al een blog van een tijdje geleden maar je hebt er vast nog steeds last van…. Ik ontdek je blog nu pas vandaar (Super leuk trouwens! Vooral de woondingen aangezien ik binnenkort ga verhuizen)

        Ik ben dus zo iemand die aan de ander kant van zo’n groot bedrijf zit. Het is de regel dat facturen niet binnen de betalingstermijn betaald worden. En met betalingstermijn, bedoel ik betalingstermijn van het bedrijf en niet wat er op jouw factuur staat. Dit heeft met allerlei financiële voordelen (voor hen) te maken. (zij willen eerst hun geld van de klant, bankgarantie, rente en noem maar) Helaas kunnen zij als groot bedrijf dit maken. Ontzettende vervelend voor jou natuurlijk! Mijn tip is dan ook wat hierboven staat: dreigbrieven met rente of dreigingen met overdracht aan incasso. En ook vooral blijven mailen. (Desnoods dezelfde mail elke week sturen?) Ik weet niet waarom je niet belt, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Echter ben je dan wel eerder aan de beurt bij betalingen. Ik heb namelijk een hekel aan dat soort telefoontjes dus geef ik mijn baas altijd door dat dat ene bedrijf wéér gebeld heeft. En komt het eerder op de betalingslijst. Oh, en je hebt het over anonieme e-mails, maar je hebt neem ik aan wel een contactpersoon waarmee je zaken deed? Hen ook vooral blijven mailen.

        Reageren
        1. Olga Bericht auteur

          Thanks voor al je tips! Ik heb afgelopen zondag weer mijn btw aangifte gedaan en kwam erachter dat ik dit kwartaal niemand een boze email hoef te sturen, yay!

          Reageren
  4. Kiexz

    Ik voel frustraties alom!
    Ondanks dat de voordelen van een #girlboss zijn (Love het woord Girlboss!) zeker aantrekkelijk zijn (lijkt me…aangezien ik geen #girlboss ben maar een #girlwerknemer :-( ) zijn dit soort nadelen wel rete irritant! Daar gaat je kostbare tijd, een beetje achter naamloze figuren aansjouwen…#aintnobodygottimeforthat!

    Reageren
  5. Maris Maria Renne

    Dit is echt mijn grootste frustratie van het #Girlboss zijn! Dat je uiteindelijk uren kwijt bent aan mailen, nonchalant doch duidelijk en dringend bedelen, met een opgefokt gevoel achterblijft (bills need to be paid people!!!!) en maanden later (mijn record is 4 maanden) betaald wordt voor geleverd werk.

    Reageren
  6. Marieke

    Oooh wat irritant lijkt me dit! Mijn geliefde heeft (als illustrator) hetzelfde probleem, en wordt er ook helemaal gek van. Het is toch eigenlijk ook wel heel stom dat juist mensen in een creatief beroep (die volgens mij zonder uitzondering een hekel hebben aan het regelen van dit soort dingen) als zelfstandige werken en er dus niet onder uit kunnen!

    Reageren
  7. Renate

    Het klinkt allemaal heel frustrerend! Ik heb het gelukkig tot nu toe nog niet meegemaakt dat iemand iets niet betaalt en ik ben zelf altijd dat ik alles netjes en snel betaal, omdat ik het zelf ook vervelend zou vinden als iemand dat niet zou doen. Dus ik kan de frustraties wel begrijpen! Ik zag dat Frauke het ook al had, maar ik maakte van het woord “witheter” ook iets Engels haha tot ik later pas zag wat er echt stond haha!

    Reageren
  8. Kim

    Ah zo herkenbaar! Ik heb nu zelfs ook eens gehad dat iemand zei dat hij niet ging betalen want hij vond dat ik het wel gewoon zo had kunnen doen. Dit terwijl er wel een prijs was afgesproken.. zoooo vermoeiend. Ik heb het er zelf maar bij gelaten. Was er aardig klaar mee en wou niet uitgescholden meer worden. Wat zou jij doen?

    Reageren
    1. Olga Bericht auteur

      Oei, het hangt er natuurlijk vanaf wat het bedrag is. Maar je hebt gelijk hoor, als het meer ergernis en verdriet oplevert om door te blijven stoeien, dan wat het uiteindelijk oplevert, dan is het niet de moeite waard. Door naar iemand die je wel waardeert en respecteert. ;)

      Reageren
  9. Shaz

    Pfff ik word al gefrustreerd als ik dit lees (heb geen eigen onderneming). Wat is zo moeilijk aan om op tijd te betalen voor een product of dienst?

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *