Let’s get things clean and organised + free printable!

Eén van de dingen die ik in mei graag wilde doen, was een opgeruimder en schoner huis. Tom en ik zijn van die ambitieuze types die liever achter de computer zitten, dan dat we ons huis een beetje netjes houden. Omdat het nu wat rustiger is (april was echt crazy busy), leek het me een goed idee om iets van een schoonmaakrooster uit te proberen…

Want het lijkt me zo fijn om mijn ogen ’s ochtends open te doen en een opgeruimde slaapkamer in te kijken. Dat de badkamer niet vol ligt met natte handdoeken, de was niet meer uit de mand puilt en dat het gasfornuis niet meer vol staat met vieze pannen. Wij maken één keer in de zoveel tijd het hele huis schoon, maar het is zo zonde dat er dan een hele vrije dag naar de maan is omdat wij het niet voor elkaar krijgen om tussendoor wat meer kleine klusjes te doen. En dus maakte ik een schoonmaakrooster:

clean free printable.indd

Klik hier om het schoonmaakrooster te downloaden!
Click here to download the cleaning schedule!

Met vakjes voor de hele week die je af kunt vinken (heel belangrijk). Daar wil ik de dingen opzetten die elke week moeten en daar een beetje ritme in krijgen.

En dan is er nog het vakje pick one every day waar dingen in kunnen staan die al een tijdje moeten, waar je je aan ergert maar waar nooit tijd voor lijkt te zijn. Wij hebben bijvoorbeeld een lade in de badkamer die propvol zit met meuk. En lang niet alles wat erin zit, gebruiken we ook echt. Maar die lade nemen we nooit mee als we de badkamer schoonmaken want het is een projectje op zich. Dat zou ik in dit lijstje kwijt kunnen. Elke dag zoeken we iets uit wat we gaan doen. In theorie een goed plan, ik ben benieuwd hoe het bevalt over een paar weken. ;)

Er is uiteraard een reward sectie met hartjes die je in kunt kleuren of een sticker overheen kunt plakken. Want hou jezelf niet voor de gek, beloond worden als een klein kind is de beste motivatie die er is!

Ten slotte heb ik er ook een vakje I failed to clean but I did do this bijgevoegd voor als je gefrustreerd bent omdat je huis toch een bende is geworden. Dat komt omdat je iets beters te doen had dan schoonmaken. Zoals spontaan een thee-klets-date met je beste vriendin, een hele ontspannen tv-marathon of werk dat uitliep en wat je heel flink ’s avonds af hebt gemaakt.

Andere top tips om je huis netjes te houden (heb ik mij laten vertellen, ik ben niet echt een pro zoals je misschien wel hebt gemerkt) zijn:

1. Houd alle oppervlakten leeg. Een goede vriend vertelde me dat hij dat van Oprah had geleerd. Als je grote oppervlaktes zoals tafels, bureau’s en het aanrecht leeg houdt, dat dat voor een optisch veel netter huis zorgt. En daar kan ik inkomen, want als een tafel eenmaal een beetje troepig is, dan is het zooooooo makkelijk om er nog meer troep bij te zetten.

2. Als het binnen vijf/tien minuten kan, wacht er dan niet mee. Dit is zo’n tip die ik al heel lang ken, maar ik vergeet hem voor het gemak altijd even. Maar het is zo waar. Je hebt tussendoor altijd wel een keer tien minuten over. En in plaats van dat extra rondje tv zappen of door je instagramfeed scrollen (serieus, ik wil niet weten hoeveel van mijn tijd verloren gaat aan instagram en pinterest) kun je weer een klusje van je lijstje schrappen.

3. Regel een schoonmaakster: Een andere goede vriend riep: ‘investeer in een goede schoonmaakster! De geur van bleek die me in mijn gezicht slaat als ik de voordeur open doe is goud waard.’ En dat is natuurlijk ook een optie. Als je er het geld voor over hebt en zelf een onwaarschijnlijke hekel hebt aan schoonmaken (of gewoon geen tijd hebt) dan moet je dat ook zeker doen! En als je niet weet waar je moet beginnen (of het briefjessysteem bij de supermarkt niet zo ziet zitten) dan is Helpling een goede plek om te beginnen.

helpling

Je kunt op de website van Helpling je adres invullen en de tijd dat je graag wil dat er iemand langs komt. Helpling zoekt dan de meest geschikte persoon die in jouw buurt woont en die kan komen op het moment dat het jou het beste uitkomt. En die tijd komt jouw schoonmaakprins/prinses ook het beste uit, niemand die zijn rooster omver hoeft te gooien dus! Ze hebben alles heel duidelijk en gebruiksvriendelijk gemaakt en je kunt makkelijk alles online plannen en betalen (je hoeft dus geen gepast geld in huis te hebben). Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd, maar het ziet ernaar uit dat ze overal aan hebben gedacht. ^_^

♥♥♥

Dit blogartikel is geschreven in samenwerking met Helpling.

♥♥♥

Heb jij nog knettergoeie schoonmaaktips?

REACTIES:

  1. Frauke

    Wat superhandig en leuk! Ik ga dit rooster zeker even uitproberen en kijken of het wat voor me is. Al ben ik bij opruimen meer van het NU doen, zodoende sta ik soms midden in de nacht de badkamer schoon te maken. Ah well, zolang het gebeurt :D. Bedankt voor de printable! X

    Reageren
  2. Deisy

    Wat een handig en fijn lijstje zeg! Ik ben dus ook slecht in schoonmaken en bij ons is het ook echt noodzakelijk kwaad. Ik vind die tip van elke dag iets kleins te doen trouwens echt heel goed zeg. Wij doen meestal 1x in het weekend het hele huis, maar dat kost zoveel tijd terwijl je doordeweeks eigenlijk ook al kleine klusjes kunt doen. Dank je wel dus voor die tip! X

    Reageren
    1. Olga Bericht auteur

      Bij ons was het precies hetzelfde verhaal, we waren zo de halve zondag kwijt met schoonmaken, zo zonde! Oh, ik hoop zo dat ik dit volhou. ;)

      Reageren
  3. Emma

    Ik was al wat aan het prutsen met het maken van een soort schoonmaakrooster, en kwam er maar niet uit wat ik dan waar wilde hebben staan haha. Je hebt het voor mij ineens een stuk makkelijker gemaakt, dankjewel :D
    Deze komt op de koelkast!
    (Ik wil vooral mijn vriend iets meer inzicht geven in wat ik allemaal aan het huishouden doe haha, om aan te tonen dat 1x in de 2 weken de wasmachine aanzetten me echt niet genoeg helpt :P )

    Reageren
  4. Marieke

    Ik vind jouw schema’s en checklists altijd zo grappig :D Wij hebben onszelf aangeleerd elke dag na het eten de afwas te doen en het fornuis/aanrecht schoon te maken. Scheelt inderdaad echt heel veel ‘rommeligheid’! Verder inderdaad een zo leeg mogelijke tafel (oeps, op dit moment even niet) en niet te veel troepjes verzamelen. Ook dat lukt eigenlijk niet altijd even goed…
    Wat betreft de grotere klussen: wij poetsen vaak op vrijdagavond. Echt een heel, heel stom moment – maar dan heb je daarna weekend in een fijn, schoon huis!

    Reageren
  5. Edmee

    Jeee, super thanks voor deze handige printable. Ik hou altijd zo erg van jouw printables, die zijn zo leuk. =)

    Reageren
  6. Luana

    Super lijstje! Vanmiddag meteen uitprinten op m’n werk. Helpling heb ik een beetje een dubbel gevoel bij. Ik vind het nogal wat om iemand in huis te halen die bij je spullen kan enzo. Niet dat ik slecht van vertrouwen ben, maar zou het niet zomaar doen.

    Reageren
  7. Pingback: Haccp Keuken – De nieuwste Gallery House-collectie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *