D.I.Y. – Opvrolijken

Soms zit het leven een beetje tegen en voel je je slecht. Wanneer mij dit overkomt zoek ik vaak op internet advies om uit mijn dip te komen. Maar werken al deze tips ook echt? Kun je jezelf er weer makkelijk bovenop helpen? Ik heb een paar methodes onderzocht!

diy_opvrolijken

Een tip die veel gegeven wordt is om toe te geven aan je rotgevoel, het te accepteren en niet weg te stoppen.

Dit is toch wel een lastige tip, op de een of andere manier voelt het voor mij bijna onnatuurlijk om te accepteren dat ik me rot voel. Zelf heb ik nooit het geduld/zin om echt toe te geven aan hele negatieve gevoelens. Voel me een aansteller als ik langer dan 2 dagen zwelg. En dat is natuurlijk ook niet erg, je moet niet langer dan nodig ergens in blijven hangen, maar soms heb je mentaal toch echt even die ruimte nodig om wat langer te zwelgen in je verdriet.
Om er echt aan toe te geven luister ik veel naar muziek, bepaalde nummers zorgen ervoor dat ik mijn gevoel niet langer kan ontkennen. En verder zorg ik dat ik genoeg tijd voor mezelf heb. Vrienden geven afleiding, wat heel erg fijn is, maar ik hou het graag in evenwicht met mijn eigen tijd.

Hoe lang dit alles dan mag duren weet ik niet, hangt van de situatie af. Waarschijnlijk voel je dit vanzelf wel aan en anders geven vrienden/familie vast wel een signaal dat het mooi is geweest en je echt je shit weer together moet krijgen!

Conclusie: Dit is een prima tip!

Geef jij altijd toe aan je gevoel, of stop je het liever weg?

*

diy_opvrolijken2

Een andere tip die ik veel tegenkom is dat je bij depressieve gevoelens meer moet gaan bewegen. Doordat je lichamelijk gezonder wordt, ben je beter in staat om met tegenslag om te gaan. Verder is sporten goed voor je zelfvertrouwen. Zie de mannen op de foto hierboven shinen! Het moet dus wel werken ;)

Zelf ben ik ruim een maand dagelijks aan het bewegen geslagen. Via Youtube doe ik verschillende workout video’s. Zo heb ik al de Reggeaton, de 80’s porn, de Scary Spice en nog veel meer bizarre workouts gedaan. Ik was nu wel benieuwd naar Buns of Steel…
Maarre, ik kan echt zeggen dat het helpt om te sporten. Als ik me erg rot voel en een uurtje gesport heb, voel ik me veeeel beter daarna. Zowel lichamelijk als wel mentaal, ik ben dan gewoon trots op mijzelf. Dus voel je je down, ga lekker een eind fietsen of wandelen of pilatessen!!!

Conclusie: Deze tip werkt!

Sport jij ook? Vind je het leuk?

*

diy_opvrolijken3

Een challenge die je zou moeten helpen als je je neerslachtig voelt is de 100 Happy Days Challenge. Voor deze challenge maak je, 100 dagen lang,  iedere dag een foto van iets wat jou die dag gelukkig heeft gemaakt. Mensen die de challenge hebben afgerond zeggen dat ze gelukkiger/optimistischer en nog veel meer zijn geworden. Dit wilde ik ook!!!

De eerste paar dagen gingen wel goed, ik had een goede focus op de kleine geluksmomentjes in mijn leven en fotografeerde erop los. Maar na ongeveer een week sloeg het totaal om. Het werd een gevoel van moeten en de hele tijd fotograferen voelde ook zeer onnatuurlijk voor mij.
Verder heb ik niet iedere dag van mijn leven een geluksmoment en dat benadrukte deze challenge alleen maar. My life apparently sucked…ik ben er maar snel mee gestopt.

Toch zie ik heel erg veel bloggers deze challenge doen, dus voor sommigen zal het misschien toch werken?

Conclusie: Deze tip werkt bij mij averechts, geen aanrader!

Heb jij de 100dayhappychallenge gedaan? Beviel het?

*

diy_opvrolijken4

Een laatste tip om uit je dip te komen is jezelf doelen te stellen. Met behulp van de doelen kun je meer richting geven aan je leven en gelukkiger worden.

Dit is iets wat ik erg moeilijk vind, ik heb eigenlijk nog steeds niet echt een idee wat ik precies wil. Wanneer ik mijzelf een serieus ‘levensdoel’ probeer te stellen, vind ik het lastig om erachter te komen in hoeverre het ook echt het juiste doel voor mij is. Moeilijk dus!
Het probleem zit ‘m niet in het nakomen van de doelen, toen ik voor mijzelf kleine doelen stelde voor de Changes artikelen, lukte mij het om bijna alle doelen uit te voeren. En dat gaf een heel erg goed gevoel, het gaf zelfvertrouwen. De methode zelf werkt dus zeker, alleen is het voor mij dus lastig om grotere doelen te formuleren.

Conclusie: Deze tip werkt wel, maar je moet wel echt de “uiteindelijke” of “levensdoelen” helder voor je geest hebben. En dat kan lastig zijn.

Heb jij duidelijke doelen in je leven?

 *

Verdere tips zijn:
– Zorg dat je voldoende slaapt, anders word je misschien labiel.
– Ruim je huis op, meer orde in huis geeft ook meer orde in je hoofd.
– Koop iets kleins waar je vrolijk van wordt, zoals bloemen of nieuwe shampoo.
– Geef iets kado aan iemand die het verdiend heeft.
– Aai een (lief) dier, schijnt je stressniveau te verlagen.

***

Wat ook helpt tegen neerslachtigheid is het winnen van hele leuke prijzen!
En dat komt goed uit, want jullie kunnen tot vanavond 00:00 uur nog meedoen aan
de fantastische winactie van Mostcutest.nl! Klik hier om mee te doen.

Als je daar niet vrolijk van wordt, weet ik het ook niet meer :D

REACTIES:

  1. Karin Éénig Wonen

    Ik ben ook begonnen met de 100 happy days challenge omdat ik me wat somber voelde, mij helpt het wel. Juist om te zien dat kleine dingen ook een lichtpuntje kunnen zijn, als is het maar een lekkere theesoort of een knuffel van de kat. En als ik echt een rotdag heb dan sla ik gewoon een dagje over. Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt elke dag een geluksmoment hebben, maar dat is het leven, ups en downs :)

    Reageren
  2. nina || happy acorn

    Ah, best fijne tips (: wat bij mij ook wel eens helpt is gewoon kleine leuke plannetjes maken. Een fijne-dingen-to-do-list maken, een museumbezoekje in je agenda plannen, een afspraak maken om met een vriendin iets leuks te gaan doen, een verrassing bedenken voor je vriendje, et cetera. :)

    Reageren
  3. Irma

    Wij hebben een trampoline in de tuin staan en als ik mij down voel zet ik altijd vrolijke/harde muziek op en ga als een gek rond springen daarop. Werkt goed en vooral uitputtend! :)

    Reageren
  4. Liselore

    De 100 Days Happy Challenge heb ik ook nog een tijdje overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik hetzelfde averechtse effect ook al een beetje aan zag komen. In plaats daarvan probeer ik elke dag op te schrijven wat er positief was aan de dag (positivo’s noem ik ze): variërend van een good hair day tot een ovenschotel die goed gelukt is. En soms schrijf ik een hele dag niets op… Want die dagen zitten er ook tussen ;)
    Leuk stuk dat je hebt geschreven!

    Reageren
    1. Meike Bericht auteur

      Dankjewel :) En wat goed dat je het negatieve aspect van tevoren aan zag komen. Ik denk ook dat het opschrijven van de positivo’s (hihi) beter bij mij past, meer privé en geeft meer vrijheid dan een foto volgens mij.

      Reageren
  5. Olga

    Bij mij helpt bij kleine dipjes opruimen ook errrrg goed. Helemaal als er iemand mee helpt, dan is het sneller klaar en heb je het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Het is makkelijk en heeft snel resultaat. En ambitieuze plannen maken die leuk zijn om te doen, dream big en brutale emails de deur uit doen is een nieuwe hobby van me.
    En die date bij de kinderboerderij volgende week gaat je er vast bovenop helpen! Ik heb er nu al zin in :)

    En ik ben het met je eens, een goodiebox van mostcutest op je deurmat veroorzaakt een hoge gelukkigheidspiek :)

    Reageren
  6. Mariska

    Leuk artikel! Bij mij helpt vooral sporten erg goed. Helemaal je hoofd leegmaken, heerlijk. Lezen of een serie kijken helpt trouwens ook, goed om je gedachten te verzetten.

    Reageren
  7. Roos

    Antidepressiva slikken :-) Haha, nee geintje, ik slik zelf wel medicatie omdat mijn somberheid meteen omslaat in een full on depressie, dus daar helpt geen sporten of fotograferen tegen helaas. Maar wat bij mij altijd wel goed helpt is iets leuks gaan doen met een vriend of vriendin buitenshuis, je op iemand / iets anders focussen zodat je even niet aan je eigen misere denkt.

    Reageren
    1. Meike Bericht auteur

      Ja, soms is er inderdaad meer nodig! Goed dat je medicatie ervoor slikt, sommige mensen willen dat niet. Ik zou het zelf niet zo snel doen (voelt als een hele stap) maar als de somberheid echt niet meer weggaat dan zeker wel!

      Reageren
  8. Enjoy! The Good Life

    Het komt vast door de tijd van het jaar…. ik ben net uit mijn dipje en heb vandaag een HAPPY! bericht gepost (misschien helpt dat?) want….. die dips gaan ook weer over en dan komt er iets verrassend achter te voorschijn. Pilatussen en daarna lang thee drinken met ‘lotgenoten’ is mijn redding :)

    Reageren
  9. Hedwig

    Ah wat fijn dit, ik ga dit even opslaan :) ik heb laatst ook een lijstje geplaatst met vijf tips tegen een rotdag, daar stond sporten ook tussen! Dat is voor mij vaak de beste oplossing om op te vrolijken, of een leuke film kijken.

    Reageren
    1. Meike Bericht auteur

      Ja een fijne film kan ook goed werken. Mijn probleem is alleen dat ik erg van drama films hou, dat helpt dan weer niet zo goed :) Maar een film als Amelie doet natuurlijk wonderen!

      Reageren
  10. Wieneke | Fashion Cranberry

    dat sporten werkt is een ding dat zeker is! Ik ben er ook achter gekomen!

    de 100happydays challenge is niet aan mij besteed. ik dacht ik begin er pas aan als ik iedere dag iets kan verzinnen wat ik op de foto kan zetten. Nou na een week had ik het wel weer gezien. Soms heb je gewoon een butt-dag.

    Wat bij mij wèl werkt, ik hou een notitieboekje bij waarin ik iedere dag kort (in steekwoorden soms) opschrijf waar ik blij van werd. de ene dag wat meer dan de ander, maar ik hou het nu al acht weken vol! Ik blog deze dan op vrijdag of zaterdag op mijn site. Tot nu toe werkt het, je moet toch even je best doen om wat te bedenken soms en het maakt je ook wat meer dankbaar (heb ik dan)

    Reageren
    1. Olga

      Dat heb ik ook een hele tijd gedaan, we hebben er zelfs elke week een plekje vrij voor gehouden in de Team Confetti agenda waar we mee bezig zijn :)

      Reageren
  11. Tamara

    Leuk artikel! Wat ik altijd doe bij een dipje is op de fiets stappen en richting de weilanden hier :-) (+boer die vers ijs verkoopt, nomnom). En sporten vind ik ook goed werken!

    Reageren
  12. Iris

    Goed artikel Meike, ook voor andere fijn om te lezen dat iedereen zich wel eens een tijdje in een dip voelt. Challenges vind ik lastig, inderdaad omdat ik dan het gevoel heb dat ik het MOET doen.

    Wat bij mij heel goed helpt:
    – weinig suiker eten (suiker zorgt voor snelle ups en nog diepere downs)
    – elke ochtend een korte workout
    – als het moet (ligt aan je dip) elke dag opschrijven wat er goed is gegaan eventueel aanvullen met positieve eigenschappen.
    – niet alles gelijk moeten doen, maar het ergens in de week inplannen
    – veel leuke dingen doen en beseffen dat ze leuk zijn
    – dingen die moeten (huishouden) beschouwen als workout
    – En dingen die je niet meer gebruikt weggeven of weggooien! Daar was Olga’s 100 things challenge super voor! Moet ik ook maar gaan oppakken :-)

    Reageren
  13. Maris Maria Renne

    Ok, ik ben nu erg nieuwsgierig naar die 80’s Porn & Scary Spice workout….! Ik moet weer even die drempel over en het sporten (weer…) oppakken. Mijn vriend traint iedere avond en voelt zich duidelijk happy, fit en sterk. Je zou denken dat het aanmoedigt, samenwonen met een sportverslaafde, maar het werkt juist averechts ;-)

    Reageren
  14. Zaansch Faam

    Goeie tips! Vooral toegeven aan het gevoel helpt bij mij, maar soms ga ik er ook te ver in dan blijf ik maar doormalen. Als dat moment aanbreekt ga ik bijvoorbeeld bakken, behangen of iets anders maken. Dan ben ik er gewoon even niet mee bezig en dan lijkt het wel of je hersenen even gereset worden. (Denk dat dit hetzelfde effect geeft als sporten, maar ik word echt chagerijnig van sporten)

    Reageren
  15. Tamarah

    Mooi en handig artikel. Ik ga meestal opruimen in huis om niet van zelfmedelijden weg te zwelgen. Want ik kan mezelf erg zielig vinden. Een boswandeling of schoonmaken helpt mij ook. Lekker bewegen dus!

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *