Selfhelp update #1

Vorige week klaagde ik steen en been over mijn autorijlessen. De mogelijke oplossing: een selfhelpboek vol meditaties en mindfulnesstraing. Afgelopen week begon ik dus met een reeks mini meditaties EN (omdat een beetje beweging ook nog wel eens therapeutisch kan werken) hardlopen met Evy. En voor de nieuwsgierige aagjes die wel willen weten of het wat is, hier de eerste update over allebei:

Hardlopen met Evy.
Iedereen die ik ooit over hardlopen met Evy heb gehoord, is lyrisch. Mijn verwachtingen waren dus hooggespannen. Ik dacht dat ze je door elke afgelegde meter heen coachte, maar dat is toch niet helemaal het geval. Veel meer dan ‘kom op’ en ‘het is geen race maar een marathon’ heb ik haar nog niet horen zeggen (misschien bewaart ze dat voor als het echt moeilijk wordt). De vriendelijke Vlaamse woorden worden afgewisseld door bouncy sportmuziekjes. Maar het bevalt desalniettemin. Ik heb nog maar twee lessen gevolgd (vandaag is de derde) maar ik snap nu al waarom het zo populair is. Het zijn niet de gouden woorden van Evy die je door het rennen slepen, maar het concept. Je hebt namelijk iemand die zegt wat je moet doen en een muziekje om tempo te houden, maar er is niemand met wie je je hoeft te vergelijken en er is niemand die zegt dat je iets moet veranderen of iets niet goed doet. Wel de steun, maar niet de ogen die branden in je nek. Hoe dan ook voel je je goed na die paar rondjes lopen. Het is nog wat vroeg om te zeggen, maar ik hoop toch echt dat ik het ga volhouden met deze dame en haar bounce muziekjes.

Mindfulness: een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld.
De eerste week van de mindfullnesstraining ging over het bewust worden van je automatische piloot (een paar keer per dag heel bewust iets doen wat je anders zonder nadenken zou doen, zoals je tanden poetsen) en twee keer per dag een mini meditatieles waarbij je je concentreert op je eigen lichaam en je ademhaling. Iedere keer als je aandacht wegglijdt, breng je hem vriendelijk weer terug naar je ademhaling. Klinkt makkelijk, is het niet. Maar het mooie is, dat dat ok is, je hoeft het ook niet makkelijk te vinden. Je mag best 1000 keer in gedachten verzinken, als je het maar opmerkt en de aandacht weer terugbrengt naar je ademhaling. Ik heb de oefening al aardig wat keren gedaan en dat beviel heel goed. Het is een geruststellende gedachte dat het enige wat je nodig hebt om je piekergedachten even een halt toe te roepen is je te concentreren op je eigen ademhaling (‘want’ zoals de fluistermevrouw in het luisterfragment steeds zegt ‘je adem is er altijd’). Dat alleen maar concentreren op je ademhaling (hetgeen wat je in leven houdt) vond ik zo prettig dat ik af en toe ook dacht: ‘fluistermevrouw, hou eens op met er steeds doorheen kleppen, ik probeer me op mijn ademhaling te concentreren ok!’. Supermindful, haha. En met de rijles-frutraties merkte ik dat het een fijn gevoel kan geven om je eens te focussen op de dingen die je doet zonder dat je erover na hoeft te denken. Ik heb mij laten vertellen dat schakelen, in je spiegels kijken en alles in de gaten houden op de weg op een gegeven moment ook vanzelf gaat. Ik vind dat moeilijk te geloven, maar als ik zie hoe ik gedachteloos de stad door fiets, met mijn voet deuren openmaak of zonder vlekken te maken mijn nagels lak, dan krijg ik er al iets meer vertrouwen in. Dat zijn allemaal dingen waarvan ik ooit (lees: toen ik vijf was) dacht dat ik ze nooit zou kunnen.

Maar hoe keurig ik ook mijn oefeningen herhaal, ze werken nog niet helemaal optimaal. Op dit moment (en dat moment is gistermiddag) voel ik me zenuwachtig en ongelukkig. De dag daar weer voor had ik een rijles van twee uur en die ging niet zo heel erg lekker. Ik ben een paar keer geschrokken van iets op de weg en tijdens oefeningen op het parkeerterrein liet ik de auto een keer of zeven achter elkaar afslaan. Het beetje zelfvertrouwen dat ik had is dus weer foetsie helaas. Ik had de rest van de dag rustig aan gedaan, maar de volgende dag zat ik nog steeds met opgetrokken schouders en een zenuwachtig gevoel in mijn buik. Zelfs na twee meditatie-oefeningen voelde ik me nog steeds sip en onrustig. Na nog niet eens een hele week mag ik nog niet zoveel verwachten van deze training, ik ben pas net begonnen, maar ik merk wel dat het een uitdaging wordt om vol te houden. Als je je niet top voelt en de oefeningen niet zoveel uit lijken te halen is het best moeilijk om gemotiveerd te blijven. Want daar zit je dan, op je krukje met je ogen dicht en een onrustig lijf dat niet stil wil blijven zitten, that’s no fun!

♥♥♥

Makkelijk is het dus niet, maar ik ga flink volhouden. Willen jullie meer updates lezen over mijn zelfhulp avonturen over een paar weken? Of zal ik het maar gewoon voor mezelf houden? ;)

REACTIES:

  1. Merel

    Hi! Volgens mij gebruik jij een ander programma van Evy dan ik, kan dat kloppen? Ik weet dat er podcasts en 2 verschillende apps zijn.. Ik heb het 0-5 km programma uit de app ‘hardlopen met Evy.’ Ik heb mijn eigen muziek en wel vaker aanmoedigingen/updates onderweg.

    Veel succes met alles! <3

    Reageren
  2. Rosanne

    Wat goed, klinkt interessant! Dat mindfullness is misschien ook wel iets voor mij… Meer rust creëren door het terugbrengen van focus. I need that. Succes nog!

    Reageren
  3. gerhilde maakt

    Ik denk dat dat een goede combinatie is, lopen en meditatie om je lijf terug rustig te krijgen. Succes nog, het is niet gemakkelijk, maar ooit wordt het een automatisme, écht! Ik reed onlangs nog eens met de auto na een jaar niet te rijden en ik heb nooit moeten denken aan schakelen of kijken, ik deed het gewoon. Komt goed.

    Reageren
  4. Maaike

    Is het anders niet een optie voor je om in een automaat te gaan lessen en en rijbewijs te halen voor automaatauto’s? Mijn mama had ook problemen met haar lessen (en vooral de examens) en is uiteindelijk bij die optie terecht gekomen. Het verminderd het aantal handelingen die je moet doen tijdens het rijden aanzienlijk, en als je dat beter en relaxter laat rijden waarom dan niet? Ook kan misschien wisseling van instructeur help bieden? Je kan nog zo tevreden zijn over de liefheid van je instructeur, maar misschien heb je gewoon een andere aanpak nodig.
    Heel veel succes!

    Reageren
  5. Frauke

    Ahh hardlopen met Evy … ik vond het verschrikkelijk haha. Gewoon door de outdated muziek werd ik knettergek, ik moet echt happy dance muziek hebben om lekker te kunnen lopen. Maar de motivaties zijn wel leuk! Alleen geloof ik dat er dus ook een soort app is waarbij je je éigen muziek kan gebruiken. En da’s dan wel weer handig :). Heb ‘m alleen nog niet uitgeprobeerd! En wat goed, die oefeningen uit het mindfulnessboek. Spreekt me echt aan, ik ga het onthouden! Alleen jammer dat ze nog niet gelijk blijken te werken, maar dat is misschien ook wel een kwestie van mindset. Geloof er maar in: je zal het kunnen! Echt! X

    Reageren
  6. Josephine

    Toen je vorige week over je rijlessen begon, herkende ik veel van mezelf in jou situatie. Ik durfde alleen niet te reageren :( …(Ook op WWW waar iedereen zelfs durft te schelden ben ik soms best verlegen) Nu ook dreig ik niet de goede worden te kunnen vinden, maar potverdrie gedeeld leed is half leed!
    Pas na 20 lessen ben ik autorijden soort van leuk gaan vinden.. En nog steeds niet altijd. Zodra de verkeerssituatie complex wordt, wil ik het liefste mijn ogen dicht doen en wachten totdat het ophoudt :D super goed idee natuurlijk :D
    De automaat heeft me veel geholpen, door minder handelingen uit te voeren heb ik minder stress aan de technische uitvoering. Maar nog steeds voel ik me onzeker over mijn rijgedrag en dat komt toch wel door mijn rijinstructeur. Hij kan me heel goed vertellen wat ik verkeerd doe en waarom het niet goed is wat ik doe, maar hoe ik het kan verbeteren niet. Nu is het in al mijn zenuwen niet opgekomen dat ik dat zelf kan vragen, maar ik vind het ook een gedeelde taak. Die man geeft mij les en als alles niet goed blijft gaan dan moet hij daar toch ook een rol in spelen? Dit ga ik hem vandaag vertellen. Hoop ik.
    Nu wil ik hier niet alleen mijn verhaal vertellen, voor mezelf werkt die herkenning heel goed. Dat betekent dat we niet alleen zijn met onze autoriijles perikelen.
    Zelf zit ik te denken om te wisselen naar een rijschool die wel begrip heeft voor je onzekerheid. Zo heb je faalangstinstructeurs. Misschien is dat ook een idee voor jou? Want ik weet zeker dat ik mijn rijbewijs ga halen, maar dat is niet bij mijn huidige rijschool.
    Sterkte met alles, en dank voor de ontspanningstips. Op ggz drenthe kun je ook ontspanningsoefeningen beluisteren. Die werken wel ok bij mij. Nogmaals sterkte en remember je bent niet alleen :)
    groetjes,

    Josephine

    Reageren
  7. Kim

    Ik vind mindfulness een heel interessant iets. Het boek dat jij hebt heb ik ook eens besteld, maar ik kan me totaal niet concentreren op zulke lange stukken tekst op dit moment. Nog steeds ben ik er wel heel erg in geïnteresseerd dus ik ga maar eens op zoek naar iets passends voor mij. :)
    Liefs Kim

    Reageren
  8. Silke

    Ik ben gestopt met Evy omdat ik tureluurs werd van die stomme muziekjes :p hopelijk houd jij langer vol!

    Veel succes nog. Zowel met het lopen als de mindfulness!

    Reageren
  9. Monique

    he! Ik ben inmiddels vier mindfulnesstrainingen verder, omdat ik het fijn vind om in een groep te oefenen. Dan heb je de uitwisseling en kom je erachter dat iedereen (ongeveer) hetzelfde doormaakt. En dat het oké is om af en toe gefrustreerd op je kussentje te zitten. Inmiddels start ik de dag met twintig minuten mediteren en dat geeft zooooveel energie!

    Ik probeer Evy ook, maar drie keer per week pffff dat is lastig hoor! Misschien is het wel wat ambitieus om allebei in één keer eigen te willen maken?

    Hopelijk stelt het je gerust dat meer mensen hetzelfde doormaken!

    Reageren
    1. Olga Bericht auteur

      Heel fijn dat je dat laat weten hoor! Tot nu toe gaat het goed en de zomer is voor mij wel heel rustig dus dan heb ik er waarschijnlijk wel tijd voor. Maar over een dikke maand gaan we anderhalve week de keuken verbouwen. Misschien moet ik dan even een pauze inlassen, haha.

      Reageren
  10. Nina

    Als ik hardloop dan loop ik meestal alleen en zonder muziek. Ik vind het wel zo lekker om je hoofd leeg te maken en je niet druk te maken om nummers. Ik gebruik sport, naast hardlopen ook tennis, wel als een soort anti-stressmiddel. Al werkt dat niet altijd even goed. Dus ik denk dat ik binnenkort ook maar mindfulness ga proberen. Het klinkt erg interessant. Ik hoop echt dat je meer rust kunt vinden voor je rijlessen door mindfulness en meditatie. Misschien moet je er gewoon even in komen :)

    Reageren
  11. Pingback: Confetti soap #25 + kattenbonus! | Team Confetti

  12. Laura

    Voor mij was rijden in een automaat ook de oplossing!! Ik heb mijn rijlessen en examen wel gedaan (en gehaald) in een ‘normale’ auto. En ik vond het vreselijk. Toen kochten we zelf een auto, een automaat dus en halleluja! Ok ik rij het liefst niet alleen en niet naar een voor mij onbekende locatie, maar ik rij!!

    Reageren
  13. Emma

    Ik heb 2 jaar terug een mindfulnesscursus gevolgd, om meer rust in mijn lijf en hoofd te krijgen en dat heeft heel veel effect gehad. Ik doe al die oefeningen niet meer bewust eigenlijk, maar zoek wel steeds bewuster rustmomenten op nog steeds. En gedachten zijn geen feiten!! Dat is ook blijven hangen, haha!
    Een stukje lopen is inderdaad een goede :) ik probeer dat ook soms, gewoon even een blokje om en alle heisa (wat ik thuis wel merk) echt even achter me laten.
    Ik hoop dat het je brengt wat je zoekt in ieder geval! :) en dat je ook met een fijn gevoel uiteindelijk de auto instapt. Ik ben nog niet met rijlessen begonnen (eerst sparen) maar kan het me indenken hoe stressvol het kan zijn. Ik vind het al heel knap van je dat je het doet in ieder geval, mag je al heel trots op zijn!

    Reageren
  14. Pingback: Selfhelp update #2 | Team Confetti

Laat een antwoord achter aan Laura Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *