Selfhelp update #2

Er zijn inmiddels een paar weken verstreken sinds ik project selfhelp ben begonnen. Met hardlopen en mediteren probeer ik mijn hersenpan en mijn lichaam iets gelukkiger te maken. Toegegeven, het is niet altijd even makkelijk, maar het werpt zeker zijn vruchten af. Ik kan af en toe zelfs echt genieten van beide, wie had dat gedacht…

Hardlopen met Evy.
Na vandaag heb ik vier weken hardlopen met Evy erop zitten. Ik heb nog geen les gemist, heb zelfs door de regen gerend (vind ik zelf ERG indrukwekkend) en heb nog niet één keer stiekem gewandeld terwijl ik moest rennen. Dit is waarom ik nog echt niet van plan ben te kappen:

♥ Ok, de muzieknummertjes zijn niet altijd geweldig, maar het maakt het ook wel weer leuk om niet te weten wat voor idioot nummertje er nu weer door mijn oordopjes gaat klinken. Zoals die keer dat ik met een big smile door het park huppelde toen The Chihuahua Song voorbij kwam. Hoe BEDENKEN ze het?!

♥ Ik leer mijn buurt kennen. Ik moet steeds langere stukjes rennen en kom dus steeds verder (langer dan vijf minuten achter elkaar heb ik nog niet gehad hoor, maar toch). Ik ben al een keer een heel stuk langs een kanaal gelopen en kwam op een gegeven moment een superschattige volkstuin/moestuin tegen. Ik woon hier al tweeënhalf jaar, maar dat stukje van mijn buurt kende ik nog niet. Vind ik leuk.

♥ Ik kan het aan. Ok, ik puf wat bij elkaar af en toe, maar ik heb het tot nu toe altijd gehaald. En Evy zegt dat ik RUSTIG moet lopen, niet te snel. Dus dan doe ik dat maar en dan haal ik het. Zal wel goed zijn toch?

♥ Ik heb op verschillende momenten van de dag gerend en ik kwam erachter dat 22.00 ’s avonds voor mij het fijnst is. Ik ben namelijk een dweil na het sporten en een avondmens. Plus: het is lekker rustig ’s avonds. Dus niemand die me raar aan zit te gapen terwijl ik in mijn gruwelijk lelijke hardloopschoenen voorbij kom puffen. En ik slaap er ook lekker van, heel tevreden met mezelf.

♥ Het is een goeie manier om de zorgen in mijn hoofd even uit te zetten. Want ik kan tijdens het hardlopen alleen maar denken: ‘Welke kant zal ik nu opgaan?’ of ‘Evy, zeg even dat ik klaar ben, ik word een beetje moe.’ of ‘Owwww, daar zwemmen eendjes, wat schattig’.

Mindfulness: een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld.
Ja, ok, dit valt me wat zwaarder. Af en toe vergeet ik dat ik het voor mezelf doe en zie ik het als een to-do-puntje op mijn lijstje. En dan vaak ook in de categorie: niet zo leuk. Want mediteren, dames en heren, is niet voor de faint-hearted. Het kan heel confronterend zijn en het is moeilijk te peilen of het de goede kant op gaat. Daarnaast moet ik elke week ook een hoofdstuk lezen en extra oefeningen uitvoeren, zoals een lange, bewuste wandeling of een paar gewoontes doorbreken. En mediteren moet zes van de zeven dagen, twee keer! En dat is me niet altijd gelukt. Wel bijna, maar niet altijd. Maar voordat we helemaal ontmoedigd raken, dit is wat het me heeft opgeleverd:

♥ Ik geniet meer van dingen die heel normaal zijn. Zoals tanden poetsen. Ik vond tandenpoetsen altijd een beetje vervelend. Want dat doe ik als ik slaperig ben (’s avonds en ’s ochtends) en ik moet er altijd van aan de tandarts denken. Maar nu doe ik mijn ogen dicht, behandel het als een paar minuten me-time en geniet (ieuw, I know) van het feit dat ik goed voor mezelf zorg.

♥ Ik heb mijn favoriete meditatie ontdekt van de playlist. Het is de allerkortste (hij duurt maar drie minuten) en bestaat uit drie delen. En omdat ie zo kort is en om jullie een beetje een idee te geven hoe zo’n meditatie voelt/klinkt, zo gaat ie:

Minuut 1: Bedenk hoe je je voelt / wat er gaande is in je hoofd en je lichaam. Welke gedachten zijn er? Welke gevoelens of stemming is er? Welke lichaamsensaties? Minuut 2: Concentreer je op de beweging in je buik terwijl je in- en uitademt. Minuut 3: Bereid nu het bewustzijn van je adem uit naar je hele lichaam. Alsof je hele lichaam ademt.

Het mooie van deze meditatie is, is dat je in een hele korte tijd erachter komt hoe je je voelt, waar je behoefte aan hebt en waar je met je gedachten bent. Tijdens de meditatie hoef ik aan die gevoelens niets te veranderen (juist niet) maar erna kan ik er wel iets mee. Dan kom ik erachter dat ik honger heb of iets te koud en dat ik me ergens zorgen over maak zonder dat ik het doorhad. Een paar minuutjes naar mezelf luisteren in plaats van maar doorbanjeren is heel erg nuttig.

♥♥♥

Conclusie voor nu.
Ik ben vooral heel erg blij met de combinatie van het hardlopen en mediteren, want het geeft me het gevoel dat ik heel goed voor mezelf aan het zorgen ben. Ik ben minder streng voor mezelf, gun mezelf meer (waaronder tijd, door eerder op te staan of vooruit te werken zodat ik een dagje vrij kan nemen) en ben blijer met mezelf. Ik ga meer de deur uit en begin eindelijk een goed blog-werk-ritme te ontwikkelen. Iets waar ik al mee struggle zolang ik blog. Ik ben niet een ander mens geworden, er zijn geen wonderen gebeurd en ik ben niet opeens tien kilo lichter (dat is ook niet een streven hoor, don’t worry). Maar het is de moeite waard om door te gaan, that’s for sure!

REACTIES:

  1. Dina

    Wat fijn dat het hardlopen goed gaat zeg. :D De korte meditatie is een hele goede trouwens. Ik denk dat ik met zoiets ben begonnen met mediteren, het is een heel fijn opstapje om er achter te komen hoe je je voelt en je wordt er heel rustig van.

    Reageren
  2. Maris Maria Renne

    Ik ben mezelf bij elkaar aan het rapen om ook te gaan beginnen. Mijn excuses (zwangerschap en herstelperiode) zijn op, maar zie er beetje tegenop.
    Hoe was jouw conditie toen je begon met hardlopen? Ik ga al een soort van half dood als ik een sprintje moet trekken naar de bushalte :-(

    Reageren
  3. Ruurdje

    Ik vind ’t echt leuk dat je je hardloopprestaties niet in kilometers en tijd uitdrukt, maar vooral in de leuke dingen die je onderweg tegenkomt. Ik maak vaak een stop bij de varkentjes in het park omdat ik ’t zo leuk vind om naar te kijken, dat is een goede motivatie voor mij. :)

    Reageren
  4. nina

    Herkenbaar, die hardlooptaferelen! Ik vind het rennen an sich nog steeds stom, maar er zijn zoveel bijkomende voordelen dat ik het toch blijf doen. En ja, die Evy draagt daar behoorlijk aan bij :) Eerst vond ik het altijd fijn om ’s ochtends te gaan rennen, maar ik krijg best vaak hoofdpijn na de training (en ik weet écht niet waaraan het ligt, ik heb alles geprobeerd), dus nu doe ik het ’s avonds laat en dan heb ik er geen last van (of misschien als ik slaap, maar dan is het weer over als ik wakker word). :) Jee voor hardlopen!

    Reageren
  5. Frauke

    Leuk om een update te lezen! Fijn dat het lopen met Evy zo goed gaat! Ik vond die muziek dus echt verschrikkelijk hahaha, zo fout. Maar wel een leuke verrassing inderdaad ;)! Volhouden, you can do it! Dat mediteren klinkt ook wel onwijs leerrijk en niet gemakkelijk inderdaad. Die oefening klinkt goed! Misschien probeer ik het ook wel een keer. X

    Reageren
  6. Emma Odenkirchen

    Ha! De three minute breathing space! :D Fijn voor je dat alles zo goed gaat en dat je je er zo prettig bij voelt! En hurray for rennen in de regen! ;) RESPECT! Tof om te lezen dat jij ook bezig bent met goed voor jezelf zorgen en finding piece and happiness. Mediteren, ochtend yoga en dansen zorgen er voor dat ik niet een crazy stressed out lady word ;D Liefs!

    Reageren
  7. Nina

    Wat fijn dat je het mediteren zo leuk vindt. Zo’n cursus lijkt mij eigenlijk ook wel nuttig om te doen en misschien krijg ik dan eindelijk zin om mijn tanden te poetsen, haha. Zelf vind ik hardlopen in de regen superfijn, het geeft mij een soort survival gevoel :)

    Reageren
  8. Shaz

    Mediteren gaat mij ook nog niet zo makkelijk af, maar gelukkig zijn er apps met korte meditatie-oefeningen. Mijn favoriete app is Calm.

    Reageren
  9. Linda

    Wat fijn dat het allebei helpt om je fijner te voelen. Ik ben een fanatieke hardloper en ik ben ook ooit met Evy begonnen. Toen kon ik nog geen twee minuten hardlopen achter elkaar en nu ben ik aan het trainen voor de halve marathon. Nooit gedacht van tevoren ;) De tip voor hardlopen is gewoon door blijven zetten en dan wordt het uiteindelijk wel leuk. Mediteren wil ik ook eens wat meer tijd aan gaan besteden.

    Reageren
  10. Hessel

    Beste tip voor als je eigenlijk niet wil gaan hardlopen (van Aaf Brandt-Corstius): je bent altijd blij als je toch gegaan bent maar je hebt bijna altijd spijt als je niet bent gegaan.

    Reageren
  11. Lotte

    Goed bezig!
    Zelf heb ik een hekel aan lopen, maar ik geniet enorm van de tochtjes met mijn koersfiets. Die meditatie lijkt ideaal door de korte duur. Dan heb je geen excuses als ‘ik had geen tijd’.

    Reageren

Laat een antwoord achter aan Ruurdje Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *