5 profi tips voor beginnende #girlbosses + winactie!

Het is alweer een tijdje geleden dat we een #girlboss week hebben gehad hier op teamconfetti.nl. Ik vertelde toen hoe ik ondernemer werd en samen met mijn #girlboss gastbloggers somden we de voor- en nadelen op van het zzp leven. Vandaag heb ik een paar tips om de boel professioneel aan te pakken en tijd te besparen. Let’s go!

#1 NEEM EEN BOEKHOUDER
Dit is een tip die ik iedereen toeroep die erover nadenkt een eigen bedrijf te starten. Ik heb zelf flink wat gratis cursusavonden en accountantsgesprekken bijgewoond via de KVK om er na heel hard en lang na te denken achter te komen: dit is niet waar ik goed in ben. Ik verspilde een hoop tijd omdat ik alles wilde begrijpen en zelf doen, maar als je geen genie bent met cijfertjes dan kun je je tijd veel beter besteden en iemand inhuren die daar wel goed in is. En je slaapt er ook een stuk beter van, want je hoeft niet wakker te liggen van inkomstenbelastingen en meer van dat gedoe. Tip binnen een tip: zoek je boekhouder via via. Vraag al je ondernemer vrienden en kennissen of ze tevreden zijn met hun boekhouder, zo ben ik ook bij mijn boekhouder terechtgekomen. De mijne beantwoordt al mijn domme vragen in Jip en Janneke taal (zonder er iets voor te rekenen) en is ontzettend geïnteresseerd in wat ik doe. En dus is dat ene afspraakje per jaar altijd heel gezellig in plaats van eng.

#2 HOUD JE TELEFOONNUMMER GEHEIM
Als je net je eigen bedrijf bent begonnen, ben je waarschijnlijk ook ingeschreven bij de KVK. Als het even kan, vul dan niet je telefoonnummer in. Of in ieder geval niet je mobiele nummer waar andere bedrijven je ’s ochtends mee wakker kunnen bellen. Want dat gaan ze doen. Spam in je oren om 8.00 ’s ochtends (of elk ander moment van de dag) is niet cool. Ze zullen je vragen om te investeren in een boot (geen grapje), je een advertentie in wijkkrantjes aan proberen te smeren, receptionistes te slijten, enzovoort. Deze spam krijg je ook in je email, maar dat is met een klikje verwijdert. We weten allemaal hoe een doorgewinterde verkoper de oren van je kop kan lullen voordat je ook maar de kans hebt om ‘geen interesse’ te piepen.

#3 ONLINE FACTUREN STUREN
Als je net begint met je eigen bedrijf, komt er een moment dat je een factuur moet gaan sturen. Maar wat moet daar allemaal op komen te staan? En hoe krijg je dat een beetje leuk in Word voor elkaar? Er zijn gelukkig online abonnementen waarmee je online facturen kan sturen. Ik gebruik sinds kort de dienst van factuursturen.nl. Daar kun je je eigen opmaak uitkiezen, kleuren en fonts bepalen (dat is een kleine selectie, maar het is wel divers) en je eigen logo/briefpapier uploaden. De voordelen zijn (kwam ik achter) eindeloos. Zo kun je gewoon alles invullen en zeker weten dat je niks vergeten bent. Je krijgt een melding als de factuur betaald is (yay) en je kunt ook automatisch een herinnering erachteraan sturen als de factuur na een x aantal dagen (bijvoorbeeld 30) nog niet betaald is. Ook kun je je klanten via iDeal laten betalen (kost wel €0,35 per keer). De kans dat je klant sneller betaalt (want iDeal is lekker makkelijk) is dan veel groter. Tenslotte heb je ook nog een mooi overzicht van hoeveel je eigenlijk hebt verdiend. :)

FactuurSturen.nl Factuur 00001

Hierboven zie je een voorbeeld van mijn opmaak en de zaken die je er allemaal in kunt vullen. Verschillende btw soorten, korting en een automatisch aangemaakt factuurnummer (daar zat ik altijd zo mee te klooien en dan toch per ongeluk dubbel doen, o, o, o). Ik heb zelf mijn logo/bedrijfsgegevens blokje gemaakt en de balk onderin. Daar heb ik een blanco pdf van gemaakt en ge-upload op factuursturen.nl. Het middelste gedeelte is een layout (Keystone) van factuursturen.nl. Door kleuren aan te passen en een bijpassend font te selecteren, lijkt het gewoon één geheel. Profi en girly kan heus allebei, haha. Ik doe trouwens niet aan visagie en schilder ook geen canvassen, dit is slechts het voorbeeld. ;)

#4 VRAAG WAT JE WAARD BENT
Het schijnt dat vrouwen veel voorzichtiger zijn als het op onderhandelen neerkomt, dan mannen. Ze zijn blijkbaar wat bescheidener of zijn wat minder zeker van zichzelf. Ik was in het begin ook erg zenuwachtig en bang dat als ik te hoog zou gaan zitten met een uurprijs of totaalprijs, dat ik de opdracht niet zou krijgen en mijn potentiële opdrachtgever een goedkoper iemand zou gaan zoeken. Inmiddels heb ik wat meer vertrouwen gekregen in mezelf. En ja, het komt nog geregeld voor dat bedrijven zeggen dat ze weinig of geen budget hebben of laatst kreeg ik zelfs te horen dat een bedrijf alleen met ‘free publicity’ werkte. Helaas werkt mijn supermarkt niet met ‘gratis boodschappen’ en dus heb ik vriendelijk bedankt voor de opdracht. En in veel gevallen is dat maar goed ook. Want de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zijn ook vaak het meeste werk. Zeg dus gewoon lekker ‘nee’ tegen slechtbetaalde opdrachten en stop je tijd in bedrijven die je op waarde schatten of in leuke gratis samenwerkingen waar beide partijen iets aan hebben. Het komt trouwens ook geregeld voor dat als ik weiger, een opdrachtgever toch wel opeens genoeg budget blijkt te hebben. Denk dus gewoon ‘voor jou tien anderen’ en ze komen vanzelf. ;)

#5 WERK MET EEN MEDIA KIT / PORTFOLIO
Ik heb vooral ervaring als grafisch ontwerper en social influencer (poepie chique woord voor blogger). Maar ik kan me voorstellen dat als je een beroep hebt waarbij je veel nieuwe en geïnteresseerde opdrachtgevers hebt die je een emailtje sturen, je hier ook echt iets aan kan hebben. Ik krijg dagelijks emails van bedrijven (groot en klein) die een ‘samenwerking’ willen. Veel vallen af omdat ze niet bij me passen, maar een aantal zijn zeker interessant. Omdat ik niet de hele dag emails wil schrijven, heb ik een pdfje gemaakt met wat info over mij, over teamconfetti.nl, wat cijfers, opdrachtgevers waar ik eerder mee werkte en wat vormen van samenwerkingen. Op die manier hoef ik alleen maar terug te typen: ‘Dat lijkt me leuk, zie bijlage voor meer info. Als je een voorstel/idee hebt, dan hoor ik het graag.’ Of iets dergelijks. Als je merkt dat je erg vaak dezelfde email zit te typen met informatie waar mensen steeds naar vragen, dan is het zeker de moeite waard om hier eens over na te denken.

☆☆☆

WINACTIE FACTUURSTUREN.NL
De lieve mensen bij factuursturen.nl willen heel graag één van jullie blij maken met een JAAR-abonnement facturen sturen. Wat een helden! Wil jij dus mega profi voor de dag komen en tijd besparen, doe dan vooral mee. Laat in de comments weten dat je a) meedoet en b) vertel wat jij met de extra tijd zou doen die dankzij deze tool overblijft.

Je krijgt een weekje de tijd om mee te doen. Op 26 januari krijgt de winnaar van mij een email.

☆☆☆

REACTIES:

  1. Emma

    Super interessant zeg, ik ben nog niet zo ver dat ik een eigen bedrijfje ga opstarten. Eerst mijn school afmaken, dan studeren, en dan…. wie weet !

    Reageren
  2. Rosanne

    Ha, wat leuk en deels herkenbaar! Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die factuurservicie, want doe nu alles nog handmatig en in eigen mapjes… Het klinkt mooi. Wat ik met mijn overige tijd zou doen? Gewoon nog maar een boek schrijven, naar mijn eerste die vorig jaar uitkwam ;-)

    Reageren
  3. nina

    Oe, fijne tips! Ik verstuur mijn facturen tot nu toe gewoon zelf en dat gaat best goed, maar door jouw enthousiasme word ik toch wel benieuwd naar die online dienst. Ik wist eigenlijk niet eens dat er zoiets bestond, traliela. Dus ja, ik doe dus graag mee! Met de tijd die ik overhoud zou ik… weer wat vaker bloggen! Want nu m’n bedrijfje groeit, kost het steeds meer moeite om daar tijd voor vrij te maken!
    Fijne dag!

    Reageren
  4. Nederbuur

    Wat een interessante tips! Zeker ook van je telefoonnummer bij inschrijving bij de kvk. Ik sta op het punt om me in te schrijven. Je blogpost komt op een perfect tijdstip. Ik zou supergraag kennismaken met de factuur-tool. Ik heb graag m’n cijfertjes goed op orde. Met m’n vrije tijd zou ik wellicht weer m’n blog gebruiken, of sieraden maken, of geocachen en wandelen. Of gedichten schrijven. Of hardlopen. Of … Euhm, wellicht te veel plannen. Maar he, als ik praktische zaken goed op orde heb, dan werkt dat zeker op mijn humeur. Happy days.

    Reageren
    1. Olga Bericht auteur

      Hahaha, en opeens kom je erachter wat je graag meer zou willen doen. Sowieso een goed idee om daar wat meer tijd voor vrij te maken (zou ik ook moeten doen).

      Reageren
  5. Brigitte

    Bedankt voor de fijne tips! Ik begin net met mijn eigen bedrijf en het lijkt mij super handig om facturen te kunnen sturen via factuursturen.nl. Met de extra tijd die ik over heb kan ik nog meer focus leggen op mijn diensten, wetende dat het sturen van facturen gelijk goed geregeld is.

    Reageren
  6. Jess

    Wat een fijne tips! Ik ben op het moment al bijna 6 jaar in vaste dienst als grafisch vormgever bij een ontwerpbureau maar mijn werkgever heeft mij aangeboden het klantenbestand over te nemen en voor mezelf te beginnen. Dit vind ik op zich wel heel gaaf maar ook heel eng! Dus het is wel fijn om jouw ervaringen te lezen. Heb je nog tips voor dit aparte geval? :)

    Een klein vraagje, als je een factuur maakt, moet je dan zoals jouw voorbeeld 21% en 6 % BTW rekenen? Ik wil graag weten hoeveel ik nog over heb stel ik heb een bedrag van 1000,- afgesproken met een klant.

    Groetjes Jess!

    Reageren
    1. Olga Bericht auteur

      Hoi Jess, de hoogte van de btw hangt van de opdracht af, maar in jouw geval zal het waarschijnlijk vooral om 21% gaan. De belastingdienst heeft een overzicht op hun website staan met wat waar onder valt. Zie hier:
      http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/btw_berekenen/btw_tarief/btw_tarief
      Wat je het beste kan doen als je in onderhandeling bent met een klant, altijd een bedrag exclusief btw voorstellen. De btw reken je er later overheen als je de factuur maakt. Dit is heel gebruikelijk.
      Heel veel succes!

      Reageren
  7. Linda

    Woooh super handig deze tips! Ik ben sinds dit jaar officieel zzp’er Illustrator en Grafisch ontwerper. (Juli 2015 afgestudeerd van de WDKA.) (Helaas wel mn 06 meegegeven, gelukkig staat die op nachtstand tot 9 uur in de ochtend!) Ik merk dat ik vooral moeite heb met klanten werven, of nouja.. op te vallen! Daarnaast ben ik wel al goed bezig met de ‘nee, bedankt’ opmerkingen naar ‘gratis!’ klanten. Ik stuur ze eigenlijk gewoonweg een offerte met daarin berekend en uitgelegd hoe ik te werk ga en wat het zou kosten. Weten ze meteen wat het had kunnen kosten. ;)

    Ik maak mijn facturen overigens in Indesign en heb er een paar ‘alvast gemaakt’. Als in de ‘grafische factuur’, de ‘illustratieve factuur’ etc. Nog geen opdrachten gehad deze maand, maar ik ben blij dat ik nu afweet van Factuursturen! Hopelijk! Heb ik het over een jaar nodig om overzicht te houden! :D (en een boekhouder, die heb ik nu nog niet, eerst eventjes aankijken denk ik…) Succes met de winactie!

    Reageren
    1. Freddie

      Hoi Linda,

      Ook al verstuur je maar enkele facturen per maand/kwartaal dan nog is het gebruik van FactuurSturen gelijk al handig. Je profiteert van tal van handigheden zoals kvk-/btw-nummer controle evenals de mogelijkheid voor klanten om de factuur online te voldoen. En het mooie is, verstuur je niet meer dan 3 facturen per maand dan is het gebruik helemaal gratis. Dus alles veilig in de cloud (geen backups meer maken) en je administratie overal beschikbaar, zelfs op je mobiel. Als je je inDesign ontwerp als PDF opslaat kun je deze als briefpapier uploaden zodat je facturen er prachtig uit zien. Doe jezelf een groot plezier en ervaar de eenvoud voor jezelf! Ik beloof je; je wilt niet anders meer.

      Reageren
  8. Iris

    Goede tips zeg! Ik zit altijd nog een beetje te twijfelen om een boekhouder te nemen. Ik kan het nu best zelf onderhouden heb ik het idee, maar ik ben wel eens bang gunstige dingen over het hoofd te zien. Misschien moet ik toch maar eens om me heen gaan kijken voor mogelijkheden :)

    Reageren
  9. Veerle

    Wat een geweldige tip van facturen sturen! Ik ga dit jaar voor het eerst als ZZP’er aan de slag en vind het allemaal maar doodeng! Dus ik heb hier zeker wat aan!Ik doe ook graag mee aan de winactie!

    Reageren
  10. Astrid

    Wat een handig artikel (deze wordt even opgeslagen). Toevallig waren wij van de week aan het stoeien met het maken van een factuur, geen idee hoe dat moest. Nu is deze al een beetje beter dan het begin maar dit voorbeeld is zoveel duidelijker.
    En waarschijnlijk ga ik in de korte toekomst ook meer facturen sturen dus dit artikel kon op geen beter moment komen! Tip over het telefoonnummer gaat zeker even onthouden worden, heb al een hekel aan telefoneren en vooral als het voor zaken zijn die nergens over gaan.

    Reageren
  11. Yvonne

    Ik doe graag mee met de winactie! Handige site voor je facturen. Tot nu toe deed ik het allemaal zelf, maar aangezien 2016 het jaar van planning, groei en uitbreiding is, kan ik zo’n handige hulp wel gebruiken!

    Het inschrijven bij de kvk mét telefoonnummer heeft me trouwens toch nog voordeel opgelverd. En wel in de vorm van goedkopere energietarieven! Geen idee waarom je als van huis uit werkende ondernemer minder voor dezelfde energie hoeft te betalen, dan wanneer je een in loondienst werkende werknemer bent, maar ach, profiteren waar het kan toch!

    Reageren
  12. Roos

    Wat een goede tips Olga, alvast bedankt daarvoor! Ik wil graag meedoen, een goede gedetailleerde factuur opstellen is bij mij meestal een tijdrovende klus, dat zou ik graag met meer gemak en minder gestuntel willen doen! En ook zonder ongelukkige missers: ik ben vandaag bezig met de BTW aagifte , ( ik kwam hier eigenlijk om dat ik zoveel plezier heb van jou free printable hiervoor :) ) en op een oudere handgemaakte factuur ontdekte ik een misser in de opmaak wat dan echt heel slordig uit de printer gerold is. Dat soort dingen wil ik echt graag professioneler!
    En de tijd die ik er mee win? Besteden aan het ontwikkelen van een website die er nu toch echt moet komen en lekker een extra pauze momentje voor mijzelf!

    Reageren
    1. Olga Bericht auteur

      Ik moet volgende week ook weer aan de btw aangifte, oef echt geen zin in! Ik hoop dat dat met factuursturen.nl straks ook wat makkelijker gaat. Ik moet die service echt maximaal gaan benutten ;).

      Reageren
  13. Pingback: The world according to me #27 – Wat zij zegt

  14. Pingback: Tips en tricks om je online imago een boost te geven. | Team Confetti

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *